Людина і наука / Відео

25.12.2013


 

Управління перспективних дослідницьких проектів Пентагону провело перший етап змагання військових роботів DARPA Robotics Challenge. У конкурсі брали участь 16 команд - їх роботи змагалися в умінні водити автомобілі, відкривати двері, пересуватися по пересіченій місцевості, прорубуватися крізь стіни і в певній послідовності закривати клапани на трубопроводах. У фінал пройшли лише вісім учасників, вони і отримають державне фінансування. Решта роботів також зможуть поборотися за головний приз, але вже за свій рахунок. Пропонуємо подивитися на фіналістів військового конкурсу.

 

Битва дроїдів

 

Програма DARPA Robotics Challenge (DRC) проводиться в рамках стратегічного плану міністерства оборони США зі сприяння цивільним службам у ліквідації наслідків стихійних лих , евакуації населення і вирішенні різних гуманітарних завдань. Перш за все мова йде про роботу в особливих умовах, в яких людина може провести лише обмежений час або не може перебувати зовсім (наприклад, при аваріях на ядерних, нафтових і гірничодобувних об'єктах). Оголошуючи про проект на початку 2013 року, Управління перспективних дослідницьких проектів Пентагону (DARPA) призводило як приклади завдань для роботів аварію на японській атомній електростанції «Фукусіма- 1» і витік нафти на свердловині Deepwater Horizon в Мексиканській затоці.

 

 

Перспективному роботу не обов'язково бути антропоморфним і автономним , але він повинен вільно пересуватися по нерівній поверхні і уламках, використовувати звичайний і електричний інструмент, керувати транспортними засобами, переміщати невеликі вантажі. Дистанційно керований робот повинен мати певний ступінь автономності на випадок перешкод і обривів зв'язку. Крім того, машина повинна бути достатньо самостійною, щоб з нею могл впоратися в тому числі некваліфікована людина. Перші випробування роботів проводилися 20-21 грудня 2013 року, а фінал конкурсу відбудеться не раніше грудня 2014 -го.

 

На першому етапі випробувань роботи отримали вісім завдань, за виконання кожного з них нараховувалася певна кількість очок. Максимум, який можна було набрати, виконавши всі завдання на «відмінно», становив 32 бали. Роботи повинні були провести автомобіль певним маршрутом, пройти по пересіченій місцевості і купі цегли, розчистити дверний отвір від завалу, піднятися по металевій драбині, розмотати і підключити пожежний шланг, відкрити три різних типи дверей, за допомогою інструменту прорубатися крізь стіну з гіпсокартону і, нарешті, в певній послідовності закрити клапани тестового трубопроводу.

 

Участь у змаганнях взяли 16 команд. У число восьми фіналістів увійшли SCHAFT (японська компанія Schaft Inc), IHMC Robotics (Інститут людського і машинного сприйняття Флориди), Tartan Rescue (Університет Карнегі-Мелон і Національний інженерний центр робототехніки), MIT (Масачусетський технологічний інститут), RoboSimian (Лабораторія реактивного руху NASA), TRACLabs (американська компанія TRACLabs Inc), WRECS (британський Політехнічний інститут Уорчестера) і Trooper (Лабораторія передових технологій американської компанії Lockheed Martin).

 

Крім них в конкурсі також брали участь команди THOR (Лабораторія інженерних наук, робототехніки та механізмів Технологічного коледжу Вірджинії), KAIST (Південнокорейський університет спільно з американською компанією Rainbow), ViGIR (американська компанія TORC Robotics), HKU (Університет Гонконгу), DRC- Hubo (університет Дрексела у Флориді), Chiron (американська Kairos Autonomi), Mojavaton (однойменна американська компанія) і Valkyrie (Лабораторія реактивного руху NASA). До слова, Valkyrie, яка представила футуристичного робота-андроїда з масою сенсорів і ступенів свободи, не заробила на змаганнях жодного очка. Таких же результатів «добилися» Mojavaton і Chiron.

 

S-One

 

 

Японська компанія Schaft Inc, що належить Google, представила на конкурс робота SCHAFT, який брав участь у змаганнях під ім'ям S-One. Маса цього робота становить 95 кілограмів при висоті 1,48 метра і ширині з розведеними в сторони руками 1,31 метра. Апарат управляється дистанційно. Він оснащений двома ногами і двома руками, але позбавлений голови. У корпусі робота розташовані різні сенсори, система управління стійкістю, сервомотори та обчислювальна апаратура. У першому етапі змагань DRC S-One набрав 27 очок, ідеально впоравшись з підключенням шланга, переміщенням по пересіченій місцевості, підйомом по сходах і розчищенням завалу.

 

Atlas-Ian

 

 

Команда IHMC Robotics взяла за основу робота Atlas, що розробляється американською компанією Boston Dynamics (з середини грудня 2013 також належить Google). Цей апарат, на змаганнях отримав назву Atlas-Ian, теж створений за людиноподібною схемою: він оснащений двома ногами, двома руками і головою, в яку вбудовані стереосенсори і лазерний далекомір. За даними Boston Dynamics, цей робот володіє 28 ступенями свободи. За рух кінцівок відповідає гідравлічна система. Як і S-One, Atlas-Ian не має бортового джерела живлення; електроенергією він забезпечується по кабелю.

 

Висота робота становить 1,8 метра, маса ─ 150 кілограмів. У перспективі Atlas-Ian отримає автономну систему електропостачання та більш досконалу систему стійкості (зокрема, робот вже може зберігати рівновагу після поштовху, а також стояти на одній нозі). На першому етапі DRC команда IHMC Robotics набрала 20 очок. Atlas-Ian ідеально впорався з відкриванням дверей і прорубав гипсокартонную стінку.

 

CHIMP

 

 

Збірна команда Tartan Rescue створила робота CHIMP, висота якого становить 1,6 метра, маса ─ 181 кілограм. Цей апарат оснащений чотирма незвичайними кінцівками: на «стопах» і «ліктях» робота встановлені гусениці з гумовим покриттям, які дозволяють йому впевненіше пересуватися по пересіченій місцевості. Крім того, кінцівки робота-андроїда забезпечені спеціальними гаками для «хапання» за перекладини сходів, а на руках встановлені по три пальці , за допомогою яких він може обертати кермо автомобіля і використовувати інструмент. Програмне забезпечення CHIMP здатне створювати тривимірну модель навколишнього простору. У конкурсі цей робот набрав 18 очок ─ він не зміг набрати максимуму ні в одному із завдань.

 

Helios

 

 

Команда MIT також взяла за основу робота Atlas компанії Boston Dynamics, на змаганнях він був представлений під назвою Helios. Слід зазначити, що взяти участь у DRC могла будь-яка компанія: команди, нездатні побудувати робота самостійно, могли взяти за основу одного з вже існуючих і написати для нього власне програмне забезпечення. MIT в розробці ПЗ для Helios зробила наголос на сприйнятті, зв'язку, інтерфейсі ПО управління та плануванні завдань. На змаганнях Helios отримав 16 очок, посередньо впоравшись з усіма завданнями.

 

RoboSimian

 

 

Представлений командою RoboSimian однойменний робот зовні на людину зовсім не схожий, хоча і має чотири рухливі кінцівки. Для пересування в більшості випадків апаратові потрібні всі чотири кінцівки, але стояти може і на двох ─ тоді його висота становить 1,64 метра. Робот оснащений власним джерелом живлення, з урахуванням якого маса апарата становить 108 кілограмів. RoboSimian оснащений чотирма сегментованими кінцівками, на кінцях яких встановлені маніпулятори. Ці маніпулятори , забезпечені «пальцями» , здатні захоплювати звичайні будівельні інструменти. На DRC робот заробив 14 очок.

 

Atlas, Warner і Atlas

 

Команда TRACLabs, активно співпрацює з NASA в галузі програмного забезпечення, в якості базової платформи для свого робота також використовувала Atlas. Подробиці про свої програми для нього ця компанія не розкриває. За офіційними даними, «прошивка» TRACLabs для Atlas «заточена» під вирішення всіх восьми завдань, з якими повинні були справитися роботи на DRC. Цікаво, що фірма навіть не потрудилася дати своєму апарату нове ім'я - в конкурсі він брав участь під рідним Atlas. Більше того, команда виявилася настільки прихованою, що навіть не дала взагалі ніякого опису для своєї сторінки на DARPA Robotics Challenge. За підсумками змагань TRACLabs отримала 11 очок.

 

Команда WRECS також брала участь у першому етапі змагання DRC в якості розробника програмного забезпечення. Прототипом для обробки ПО вона теж взяла Atlas, назвавши його Warner. Власне, за умовами змагання, цей робот Boston Dynamics надавався всім розробникам програмного забезпечення в якості єдиної платформи, якщо тільки вони не хотіли використовувати який-небудь інший апарат. Цікаво, що WRECS при створенні ПЗ співпрацювала з Університетом Карнегі-Мелон, який брав участь у DRC у складі команди Tartan Rescue. На змаганнях WRECS отримала 11 очок, причому Warner відмінно впорався з керуванням автомобілем.

 

Atlas послужив основою і для вишукувань команди Trooper, але написанням ПО для нього вона не обмежилася. Інженери Lockheed Martin внесли деякі незначні зміни в конструкцію робота. Команда отримала на змаганнях 9 очок.

 

 

Тепер протягом найближчих 12-18 місяців фіналісти DRC будуть допрацьовувати своїх роботів, після чого DARPA проведе останній тур змагань. Відібрані вісім команд битимуться за приз у два мільйони доларів і участь в серійному виробництві роботів для Пентагону. Будувати прогнози на фінал поки рано - за півтора року фіналісти можуть виправити допущені помилки і представити істотно доопрацьовані апарати. Крім того, у фіналі можуть взяти участь і команди, що вибули зі змагань, - правда , вже за власний рахунок.

 


Василь Сичов

Джерело: lenta.ru
Усього коментарів: 0

Залишаючи коментар, будь ласка, пам'ятайте, що зміст і тон Вашого повідомлення можуть зачіпати почуття реальних людей, що безпосередньо чи опосередковано мають відношення до даної публікації. Виявляйте також повагу та толерантність до своїх співрозмовників навіть у тому випадку, якщо Ви не поділяєте їхню думку.

Будь ласка, увійдіть або зареєструйтесь для того, щоб мати можливість користуватись коментарями.